سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
ثمره دانش، عمل برای زندگی است . [امام علی علیه السلام]
 
امروز: پنج شنبه 103 اردیبهشت 6

شورای شهر به مثابه پارلمان محلی در ابعاد یک شهر و شهرداری به عنوان بازوی اجرایی شورا ،در حکم یک دولت اجرایی و نه سیاسی محلی است ، مجلس و دولت محلی ای که با تکیه بر درآمدها و عواید ناشی از عوارض،مشارکت ها و.... مردم همان شهر وظیفه سامان بخشی امور اجرایی و رغم زدن توسعه محلی را برعهده دارند . توسعه محلی ای که توسط شورا و شهرداری زمینه اش فراهم می گردد ،از آن جهت مهم و اثر گذار است که : 

- مدیریت آن بر عهده مردم است . 

- منبع مالی این فرآیند پول مردم محلی است و نه بودجه ملی کشور (هرچند وزارت کشور کمک اندکی به شهرداری ها می کند). 

-دامنه اثر آن دربرگیرنده ابعاد مختلف زندگی محلی است . 

مطمئنا این روند توسعه در برابر طرح های کلان توسعه ای کشور ،از بعد حجم ریالی و دامنه اثر پروژه ها بسیار اندک است ،اما تاثیری که می تواند بر روند مناسبات ،فرهنگ و مردم محلی بگذارد در نوع خود موثر تر از طرح های ملی خواهد بود . برای نمونه در منطقه خواف شاهد اجرای پروژه راه آهن خواف بوده ایم ،پروژه ای با ابعاد ملی که توسط دولت اجرایی شده است ، این پروژه در کوچکترین اثر گذاری خود باعث تغییر شبک زندگی مردم شهر نیز شده است و مطمئنا در توسعه منطقه نیز تاثیرات شگرفی خواهدداشت . این پروژه را به عنوان یک پروژه ملی در نظر داشته باشید و با روند ورود اتوبوس و مینی بوس به منطقه خواف مقایسه کنید ، ورود اتوبوس به عنوان رکنی اثر گذار در حمل و نقل (ارتباطات) نه توسط دولت بلکه بر اساس یک نیاز و ضرورت توسط کارآفرینی هنرمند به نام "عثمان محمد پرست" به منطقه خواف وارد شده است ، اقدامی که در زمان خود باعث تحولی ارتباطی و اثر گذار در فرآیند توسعه خواف شده است ،برای اثرگذاری این اقدام که نه توسط یک دولت بلکه توسط یک فرد در یک دوره تاریخی و با هدف کسب درآمد انجام گرفته دقت کنید و آن را با وضعیت رشتخوار در آن دوران و هم اکنون مقایسه کنید ، با این مقایسه کوچک و ناقص به دنبال آن بودم تا نشان دهم کارهای کوچک اگر در زمان خود صورت گیرد می تواند تاثیراتی شگرف تر از طرح های ملی داشته باشد ، اقدامی که در روزگار خود خواف را از یک بن بست ارتباطی نجات داد ، سبب مطرح شدن یک رشته فعالیت و صنوف وابسته به عنوان محور سرمایه گذاری ،اشتغال و ... شد که هر چند میتوان انتقاداتی بر آن وارد کرد اما در نقش و اثرگذاری آن نمیتوان خدشه ای وارد نمود. 

بنابراین شورای شهر و شهرداری خواف در صورت ایافی نقش صحیح و اثر گذار خود می تواند زمینه های رونق و شکوفایی اقتصاد شهری و توسعه پایدار شهر خواف را رغم زند ، این مساله البته برای یکایک شهرهای جدید حوزه شهرستان خواف و دهیاری ها نیز صادق است . برای این مهم شورای شهر و شهرداری باید چه ویژگی های داشته باشند ؟ مطمئنا حاکم ساختن روحیه ای مشارکت جو،کارآفرین و مولد به جای بروکراسی اداری، هزینه محوری فعالیت ها و... می تواند پاسخ گوی نیازامروز همه شهرهای شهرستان خواف باشد. 

اکنون که انتخابات شوراها پایان یافته و منتخبان شوراهای اسلامی دوره چهارم در حال رایزنی برای انتخاب شهردار هستند ، باید به ترسیم ویژگی های شهردار مطلوب بپردازیم که ما شهروندان از اثرات عملکردی در شهر برخوردار باشیم . به نظر شما شهردار خواف چه ویژگی های باید داشته باشد ؟ 

در تیتر مطلب "آنچه باید باشد" را انتخاب کرده ام و ننوشته ام "آنکه باید باشد" تا شما خوانندگان عزیز به ترسیم ویژگی ها فارغ از شخصیت بپردازید ،مطمئنا اعضای شورای شهر بدون توجه به آنچه من و شما اینجا خواهیم گفت خواهند رفت و فردی را به عنوان شهردار انتخاب خواهند کرد ، اما آنچه شما می نویسید میتواند منجر به تهیه یک معیارهایی برای سنجش عملکرد شورای شهر و آقای شهردار باشد . بنابراین شهردار ایده آل خواف را فارغ از پیشنهاد دادن این و آن کس از منظر صفات و ویژگی هایی که به نظر شما باید داشته باشد تصویر کنید . 

 

 


 نوشته شده توسط محمد محمدی در شنبه 92/6/16 و ساعت 11:8 صبح | نظرات دیگران()
درباره خودم
آمار وبلاگ
بازدید امروز: 1
بازدید دیروز: 3
مجموع بازدیدها: 14849
فهرست موضوعی یادداشت ها
جستجو در صفحه

لینک دوستان
خبر نامه